Ticker

6/recent/ticker-posts

Bantuan persekolahan perlu bersasar, orang kaya tak patut terima - Anuar

 


PENAFIAN : GAMBAR YANG DIGUNAKAN DALAM ARTIKEL INI HANYA SEKADAR HIASAN


Kelompok dengan pendapatan tinggi seharusnya tidak menerima Bantuan Awal Persekolahan (BAP) yang seharusnya diberikan kepada mereka yang benar-benar membutuhkannya.


Menurut Anuar Ahmad, Pensyarah Pusat Pengajian Kepelbagaian Pendidikan, Fakulti Pendidikan UKM, bantuan tersebut perlu lebih ditargetkan agar lebih banyak kelompok yang kurang mampu dapat memanfaatkan inisiatif tersebut.

Anuar menjelaskan bahwa jika orang kaya juga menerimanya, maka nilai bantuan tersebut tidak dapat ditingkatkan dan pencapaian tidak dapat diperluas ke lebih banyak penerima yang layak.



“Misalnya walaupun sebuah keluarga miskin itu mempunyai empat atau lima orang anak, kalau diperlukan mereka mendapat bantuan itu maka ia satu kemestian.



“Setiap sen yang kita berikan kepada kumpulan yang tidak memerlukan akan menyebabkan kumpulan yang memerlukan menerimaBeliau juga bimbang sekiranya pemberian Bantuan Awal Persekolahan (BAP) ini mungkin merupakan tindakan politik yang bertujuan untuk keuntungan pihak-pihak tertentu, yang pada akhirnya akan mengakibatkan golongan yang memerlukan tidak menerima manfaat yang sepatutnya.


Oleh itu, beliau berharap bahawa mekanisme BAP akan dipertimbangkan semula dalam Belanjawan 2023 yang akan dibentangkan semula di Parlimen pada hari Jumaat ini. - Awani


SUMBER : SINAR HARIAN 

Post a Comment

0 Comments