Ticker

6/recent/ticker-posts

Bermula Hari Ini, Tak Perlu Lekat Atau Pamer Cukai Jalan Pada Kenderaan Lagi - Anthony Loke

 


Kenderaan swasta yang dimiliki oleh warga Malaysia tidak perlu lagi memaparkan lesen kenderaan mereka, yang biasa dikenali sebagai cukai jalan, berkuat kuasa hari ini, kata Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook.


Pada satu sidang media, Loke berkata bahawa ini adalah sebahagian daripada usaha Kementerian Pengangkutan untuk mengdigitalkan perkhidmatan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), terutamanya bagi lesen kenderaan dan lesen memandu.


Beliau berkata Bahagian 20 Akta Pengangkutan Jalan, yang menyatakan bahawa lesen kenderaan mesti dipaparkan pada kenderaan, tidak lagi akan diterapkan.

"Ini akan dilakukan secara berperingkat, dengan fasa pertama melibatkan kenderaan swasta individu, termasuk motosikal, yang dimiliki oleh warga Malaysia," katanya.


Dalam fasa pertama, beberapa kategori kenderaan masih perlu memaparkan lesen kenderaan mereka, termasuk yang dimiliki oleh syarikat swasta, orang asing, kenderaan komersial serta kenderaan perkhidmatan awam.



Loke menggalakkan rakyat untuk mendaftar akaun JPJ di https://public.jpj.gov.my/ atau aplikasi telefon MyJPJ untuk mengakses lesen kenderaan digital dan lesen memandu mereka.


"Saya mengalu-alukan semua pemandu dan pemilik kenderaan untuk beralih ke platform digital. Dengan ini, kepadatan dan barisan panjang di kaunter JPJ akan dikurangkan," katanya.



Beliau berkata kementerian akan mempertimbangkan kesiapan sistem JPJ dan sambutan rakyat sebelum memperluaskan ini kepada kategori lain.


Sementara itu, lesen memandu fizikal masih diperlukan bagi orang asing, pemegang lesen pembelajaran dan vokasional, serta lesen memandu antarabangsa.


"Akhir sekali, saya ingin menekankan bahawa tindakan akan terus diambil terhadap sesiapa yang ditemui memandu kenderaan tanpa lesen kenderaan atau lesen memandu yang sah, selaras dengan Akta Pengangkutan Jalan," kata Loke.


Sumber : FMT

Post a Comment

0 Comments